Spaarnwoude

GPS track:
GPS track Spaarnwoude

Kaart:
Google Maps kaart van de route

Startplaats:
De parkeerplaats van Snowplanet te Velsen-Zuid.
(kaart, foto)
Vanaf de parkeerplaats rij je omhoog de Valleiweg op, na een paar honderd meter klimmen staat er rechts een routepaaltje (kaart, foto)

Info:
-via MTB-Spaarnwoude (
website)
-Recreatieschap Spaarnwoude, 023-5202820
-Hotel/Restaurant Spaarnwoude Resort, 023-5370548.(www, kaart)

Parcoursregels:
De route is toegankelijk van zonsopgang tot zonsondergang.
Passeer elkaar met beleid en laat duidelijk weten dat je er langs komt als je iemand inhaalt en doe dit op een plek waar het kan.
Verder laat je uiteraard alleen je bandensporen en zweetdruppels achter in de bossen.........

Koek & zopie:
-Snowplanet(www), hier begint de route.
-Spaarnwoude Resort(www), ligt niet echt aan de route en is wellicht een beetje overdone........

Mountainbikeverhuur/clinics:
# Onyva, (www). De beste verhuurder van NW Nederland. Goed onderhouden, perfect werkende fietsen, geleverd met gevulde bidon, helm en handschoenen voor 18,- euro p/d.
Met name voor groepen(vanaf 8 personen) aantrekkelijk aangezien de fietsen worden afgeleverd op een vantevoren afgesproken plaats.(www) Onyva verzorgt ook diverse (meerdaagse) clinics waarin door een zeer ervaren instructeur uitleg wordt gegeven over fietstechniek, rijvaardigheid, veiligheid en gedragsregels op het parcours. Kijk voor uitgebreide informatie op de website van Onyva.
# De Zeeleeuw, (
www) MTB Trainingsgroep de zeeleeuw is in februari 2005 opgestart door Pim de Waard (de zeeleeuw). Pim is zelf een enthousiast mountainbiker en vindt het leuk om ook andere mensen enthousiast te maken voor het mountainbiken in de Noordhollandse duinen en op het strand.
Bij MTB Trainingsgroep de zeeleeuw kunt u terecht voor:
-groepstrainingen
-individuele trainingen (bijvoorbeeld voor verstandelijk gehandicapten)

Routebeschrijving

1 De start van de route is bij de 3 gestapelde betonnen "Lego" stenen met het rode MTB teken. Je start direct met een klein klimmetje gevolgd door een pittige afdaling. Vervolgens rijdt je over 2 houten bruggetjes en de volgende klim dient zich aan. Dan blijf je het pad volgen en volgt er een splitsing in de route.

2 Rechtdoor: Rood - lengte 4,5 kilometer.
Vervolg het pad en steek de weg schuin over. Na de weg door naar "het kleine uitkijkpunt". Boven komen rood en zwart weer samen en ga je schuin naar links.
Rechtsaf: Zwart - Lengte 6 kilometer.
Je volgt nu een singletrack naar beneden. Beneden aangekomen, linksaf. Het pad volgen tot aan de weg. De weg oversteken en het tractorspoor volgen tot onderaan het "kleine uitkijkpunt". Galinks af via het schelpenpaadje naar boven. Boven komen rood en zwart weer samen en ga je rechtsaf.
Rij over het gras naar beneden en ga aan het einde scherp rechts. Ga door langs de struiken. Dan volgt er een bocht scherp links. Vervolg het pad en de volgende afdaling dient zich aan. Beneden de 2 houten bruggetjes over en direct naar links. Daarna 180graden rechts omhoog en volg het spoor tot aan de parkeerplaats. Ga rechtsaf over het asfalt . Bij de 1ste splitsing rechts en bij de 2de splitsing links af. Na ca. 50 m om het paaltje heen, het gras over naar het volgende pad. Volg het pad tussen de bramenstuiken door tot aan het loofbosje. In het bos draai je een klein rondje en dan komt er een afdaling tot aan de sloot. Onder bij de sloot rechtsaf. Blijf langs de sloot rijden tot het eind. Draai links om de sloot heen en volg het pad tussen de bomenrij en het fietspad. Dan linksaf tussen de bomen door en weer links het laatste houten bruggetje over. Na het bruggetje linksaf en pad volgen. Het pad gaan dan schuin naar rechts omhoog en er volgt weer een splitsing in de route.

3 Rechtdoor (rood, 4,5 km). Vervolg het pad (na ca. 20 m komt de zwarte route er weer bij) tot het asfalt en steek dit over.
Linksaf (zwart, 6 km). Je draait nu een pad in tussen de bomen door en komt vervolgens ca. 20 m verder weer op de rode route. Hier linksaf slaan. Vervolg het pad tot het asfalt en steek dit over. Vlak na het asfalt (ca. 20 m) weer een splitsing in de route.

4 Rechtdoor (rood, 4,5 km). Je volgt het pad tot bovenop de ski heuvel "het hoge uitkijkpunt". Hier komen rood en zwart weer samen. Ga linksaf naar beneden.
Rechtsaf (zwart, 6 km). Je volgt het pad en steek na ca. 20 m een voetpad over. Je rijdt nu over een singletrack en het pad gaat langzaam omhoog, het buigt vervolgens scherp af naar rechts en naar beneden. Beneden aangekomen kom je op een grindpad. Direct naar links hier. Volg het pad tot het einde en ga linksaf. Je staat nu aan de voet van de zwaarste klim van het parcours. Boven aangekomen komen rood en zwart weer samen en ga je rechtdoor naar beneden.
Beneden aan gekomen rij je een kort stukje langs het asfalt en steek de stenen (wandel)trap over. Je rijdt nu weer een bos in. Blijf het pad volgen tot aan het asfalt. Je steekt aan het einde van dit stuk nog 1 x een voetpad over. Nadat je het asfalt hebt overgestoken volgt de laatste singletrack van de route. Aan het einde van dit pad kruis je een ruiterpad en volg je het schelpenpad over het grasveld naar beneden richting de parkeerplaats. Bij het asfalt aangekomen ga je rechtsaf terug naar de start van de route.

De omgeving
Spaarnwoude ligt tussen IJmuiden en de het Westelijk havengebied van Amsterdam in. Het zal je niet verbazen dat er in de omgeving weinig spectaculairs te beleven valt. Alhoewel een tochtje langs de sluizen van IJmuiden en de wolkenfabriek van Tata toch altijd wel interessant is op een bepaalde manier.
Spaarnwoude is te combineren met een ritje in het NHD, vanaf Wijk aan Zee zal het zo'n 10 km fietsen zijn.

NW9 waardering:  7,5
+ technisch
+ goed te bereiken met de auto