19 april 2012

#19-04-12 Wandelaars vs fietsers @ NHD

Wandelaars vs fietsers @ NHD of PWN en haar klachtenafhandeling



Natuurlijk gunnen we iedereen zijn/haar verzetje en vrijwel nooit hebben wij als fietsers last van wandelaars of irriteren wij ons aan ze. Andersom schijnt dat iets vaker voor te komen gek genoeg....

Afgelopen weekend was er een wandeltocht in het NHD vanuit Camping Geversduin. Drommen wandelaars liepen als een kudde schapen breeduit over de vele paden, sommige zelfs uitgedost in camouflagekleding...... Als biker zoek je uiteraard de rustige paden op om lekker rustig te kunnen genieten van de natuur. Echter was de route zo uitgezet dat je soms het pad moest delen met de wandelaars, wat mij betreft geen enkel probleem......best gezellig en soms krijg je zelfs aanmoedigingen.
Echter blijken er wandelaars te zijn die andere gebruikers het licht in de ogen niet gunnen.......nou was ik deze wandelaars persoonlijk nog nooit tegengekomen maar kende ze wel van de verhalen.

Ik reed afgelopen zondag omstreeks 10 uur thv de Diaconieweg nabij Camping Geversduin achterop de wandelstoet die de gehele breedte van het pad in beslag nam op sommige plekken. Vriendelijk groeten en laten weten dat je er aankomt is meestal voldoende om ruimte te krijgen zodat je kunt passeren. Bij 1 groep en met name bij 1 persoon leek dit niet te werken. Veel leden van deze groep hadden van die typische wandelclub-outdoorkleding aan; waterdicht, ademend, stevige stappers en sommige zelfs een hoofddeskel in matching-colors.
Bij het naderen van een dergelijke groep hou ik in eerste instantie mijn benen stil, mijn Hope Evo-2 naaf maakt vaak genoeg geluid om mijzelf kenbaar te maken, in dit geval werkte dit niet en was ik dus genoodzaakt 'goedemorgen" te zeggen. Dit werkte en de meeste wandelaars stapten opzij. Na nog een keer iets luider 'pardon' geroepen te hebben deed bijna iedereen een stap opzij... 1 individu vond het nodig om midden op het pad te blijven lopen terwijl aan zijn lichaamshouding duidelijk te zien was dat hij mij wel degelijk gehoord had. Na een 'pardon, mag ik passeren' bleef de man lopen waar hij liep en bromde: 'Heb je geen bel?'



Wat doe je dan? Je lacht, maakt een cynische opmerking, wenst de man nog een fijne wandeltocht en fietst vrolijk verder.
Maar eigenlijk denk je later WTF? Dit is toch niet normaal, wat beweegt zo'n type om zo'n houding aan te nemen? Had hij ruzie met zijn vrouw/man? Moest hij vreselijk nodig poepen? Was hij door zijn mede-wandelaars al diverse malen in de zeik genomen  en dacht hij nu de lolligste te zijn?

Bij thuiskomst lag er al een email in de bus van een MTBer over de wandeltocht, na het berichten van mijn ervaringen op Facebook kwamen er nog enkele vergelijkbare klachten boven water......

Dus toch maar besloten om een klacht in te dienen bij PWN, mijn klacht was zoals hierboven beschreven.

De letterlijke reactie van van PWN's financieel administratief medewerker was:
In onderstaande e-mail uit u uw ongenoegen over het gedrag van een wandelaar afgelopen zondag ochtend. Wij zullen u klacht meenemen ter evaluatie met de organisator van de wandeltocht. Daarnaast zullen wij uw klacht ook meenemen in de klankbordgroep.

Waarop mijn antwoord was:
graag verneem ik van je wat PWN/de organisatie van de wandeltochten gaat doen om dit soort gedrag in de toekomst te voorkomen. Er zijn nl. meerdere klachten jullie kant opgekomen over deze wandeltocht en met name enkele deelnemers aan de wandeltocht.
Wanneer denk je dat er een verslag is van de evaluatie?
Graag zou ik hier een kopie van ontvangen.

Letterlijke reactie van de financieel administratief medewerker van PWN:
Ik heb jou klacht doorgestuurd naar de verantwoordelijke boswachter. Klachten doorgesproken met de organisatie. Ik denk niet dat hier schriftelijk verslag van wordt gemaakt. Bij de klankbordgroep verwacht ik dat wel. Ik heb je verzoek doorgestuurd naar de boswachter die hier in deelneemt.
Vertouwend u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Mijn reactie:
ik zie net aan de autoreply dat .......... t/m 4 mei afwezig is, wellicht kan je het naar een andere boswachter sturen? Om nog 3 weken te wachten totdat er iets gebeurt lijkt mij een beetje te veel van het goede.

Letterlijke reactie van de financieel administratief medewerker van PWN:
Wij begrijpen dat u gebeurtenis van afgelopen zondag als zeer vervelend ervaart. PWN neemt uw klant zeer serieus.
Alle boswachters uit de regio waar de door u geschetste incidenten plaats vinden zijn geinformeerd. Uw klacht is doorgestuurd naar de organisator van de wandeltocht.
........ is boswachter die na zijn vakantie, uw klacht zal bespreken in de klankbordgroep.

Mijn reactie:
zeer vervelend is een understatement in deze. En nee, ik heb nou niet echt het idee dat PWN mijn klacht serieus neemt....waarom niet?
1: Mijn klacht wordt afgehandeld door, met alle respect!!!, een financieel administratief medewerker.
2: In een eerdere reactie geef je aan dat klachten worden doorgesproken met de wandelorganisatie, nu zeg je dat de klacht alleen is doorgestuurd naar de organisator van de wandeltocht.
3: Je stuurt mijn klacht door naar een boswachter die pas weer 4 mei op zijn plek zit.(Ik neem aan dat jij de autoreply ook ontvangen hebt)
4: Je lijkt niet op de hoogte van de klankbordgroep, deze komt maar 1 keer per jaar(meestal in het najaar) bij elkaar. Mailen dat ........... de klacht in de KBG zal bespreken na zijn vakantie is dus onmogelijk.
 
De klankbordgroep is met name in het leven geroepen voor het evalueren van de fietsmaatregel en heeft niet als hoofdtaak om klachten te bespreken. Ik zit zelf namelijk ook in die klankbordgroep....
Ik ben van mening dat deze klachten zo serieus zijn en de oorzaken(het gedrag van wandelaars jegens fietsers) zo ernstig zijn dat PWN dit niet af kan doen middels een standaard email naar de verschillende klagers.
 
Wellicht overbodig; maar ik ben niet tevreden met de afhandeling van mijn klacht en zou graag vernemen hoe PWN denkt dit soort situaties in de toekomst te voorkomen..

Letterlijke reactie van de financieel administratief medewerker van PWN:
In onderstaande e-mail geeft u aan dat niet tevreden bent over de afhandeling van uw klacht.
 
Ik heb overleg gehad met .......... hij is vervangend portefeuillehouder Gastheerschap. De heer ....... stelt zich op het zelfde standpunt dat er op dit moment geen aanleiding is om op de eerder gestuurde e-mails terug te komen.
Wij gaan uw klant bespreken met de organisator van de wandeltocht en na zijn vakantie zal ......... uw klacht verder oppakken.
Voor ons is hiermee, tot dat .......... terugkomt van verlof, de discussie gesloten.

Wordt vervolgd.........

groeten
Team NW9




Gepubliceerd door Erik | Permalink

16 april 2012

#16-04-12 MTBNW9 vs Trouw

MTB-Noordwest 9 vs Trouw



Zoals jullie weten plaatsen wij veel berichten over mountainbiken, de regio en de natuur waarin we zo prettig fietsen. Deze berichten kopieeren we van nieuwssites, nieuwssites die maar al te graag willen dat je de content deelt via social media. Wij hebben in den beginne besloten om de site leesbaar te houden en plaatsen nieuwsberichten integraal, je hoeft dus niet verder te klikken om het gehele bericht te lezen. Uiteraard vermelden we altijd de bron met een link.
De bronnen die we veel gebruiken zijn het Noordhollands Dagblad, RTV Noordholland maar ook de Volkskrant, Trouw etc.

Het nieuwsbericht waar het in dit betreffende stuk over gaat is Het paard moet terug in de bosbouw.

Dit artikel dateert van 21-11-2008! 3,5 jaar geleden!

Op 03 februari 2012 ontvingen we, zonder enige waarschuwing, een factuur van Banning advocaten a 535,48 euro voor het "gebruik" van een krantenartikel uit Trouw. Volgens de factuur had Trouw enorme schade geleden doordat wij dit artikel geplaatst hadden......

Het blijkt dat Trouw de firma Auxen inhuurt om het internet af te speuren naar bloggers die artikelen gebruiken van o.a. Trouw. De Firma Auxen huurt vervolgens weer Banning Advocaten in om het geld te incasseren bij de kleine blogger.

Aangezien MTB-Noordwest 9 een hobbyproject is, en geen enkele inkomsten heeft(sterker nog...het kost geld), betekent een factuur van 535,48 euro eigenlijk dat we failliet zijn. Met ongeveer 5000 unieke bezoekers per maand zouden we echter veel mensen teleurstellen......

Dus zijn we een koehandel begonnen met Banning advocaten. Advocatenkantoor Van Diepen van der Kroef (ook mountainbikers) was zo vriendelijk om ons kosteloos bij te staan tot aan, desnoods, de hoge raad.
De factuur was als volgt opgebouwd:
-Economische waarde artikel    130,24 euro
-Schadevergoeding                  130,24 euro
-Advocaatkosten                      125,00 euro
-Administratiekosten                150,00 euro

Eerst een zielige email eruit richting Banning. Excuses, verbazing, niet-commercieel gebruik blablabla en een voorstel van  205,24 euro(Economsiche waarde + de helft van de administratiekosten)
Banning ging uiteraard niet akkoord maar kwam wel met een aanzienlijke verlaging, namelijk 345,36 euro.
Daarna werden er wat voorbeeldvonnissen heen en weer gemaild en kwam Banning met weer een nieuw voorstel; 280,24 euro.
Uiteraard gingen we daar in eerste instantie niet mee akkoord en bleven bij het bod van 205,24 euro en hebben dit gelijk overgemaakt. Het verschil was nu nog maar 75 euro en we hadden gedacht dat hiermee de kous af zou zijn....om voor 75 euro een dagvaarding te sturen(deze kost nl. 76 euro) en een rechtzaak te beginnen leek ons kapitaalvernietiging.
Echter bleef Banning bij 280,24 euro. Omdat wij ook geen zin hadden om voor 75 euro een rechtzaak te beginnen, met de kans dat het uiteindelijke vonnis hoger zou uitvallen, hebben we besloten om het op 280,24 af te maken.
Ook zou het bij ons privegeld betreffen, terwijl Dhr. Berendsen van Banning met geld van de baas zou kunnen procederen.
Echter hebben we nog afgedongen, gewoon om nog even vervelend te doen, om het resterende bedrag in 2 termijnen te mogen voldoen.....

Leergeld? Wellicht.....maar zeker zondegeld.
Natuurlijk wisten we dat je officieel geen artikelen integraal mag overnemen, maar wie had gedacht dat er bedrijven zijn die het net afspeuren naar dit gebruik en je dan na 3,5 jaar nog een factuur sturen met een belachelijk hoog bedrag?

Gevolg voor MTB-Noordwest 9 is dat we de hele website hebben aangepast. Alle integrale artikelen, ook die van het NHD en RTVNH hebben plaats moeten maken voor 1 of 2 regels van het artikel met daaronder de tekst "lees hier verder" die je vervolgens redirect naar het originele artikel.
De leesbaarheid van de site is hier enorm door aangetast, maar dit is de enige oplossing die risicovrij is.

Achteraf bleek dat de bronvermelding onder het artikel de reden was dat Auxen het artikel na 3,5 jaar alsnog vond......probeer je het netjes te doen, krijg je alsnog het deksel op je neus!

groeten
Team NW9

Gepubliceerd door Erik | Permalink

© mtb noordwest9