25 mei 2008

#25-05-08 Duinbrand in Egmond a/d Hoef

Windstilte geluk bij duinbrand in Egmond



Egmond a/d Hoef-
Even was er paniek, maar uiteindelijk werd de duinbrand die zaterdagavond rond half tien woedde bij het Nachtegaalpad in Egmond aan den Hoef sneller geblust dan verwacht. In totaal ging ongeveer een hectare aan duinvegetatie in vlammen op.

Dat de brand niet uit de hand liep is vooral aan de wind te danken. Aanvankelijk blies die het vuur steeds dichter bij de vakantiehuisjes, zo'n tweehonderd meter verderop.

De brandweer uit Alkmaar, Bergen en Heiloo rukte massaal uit om te voorkomen dat de vlammen de recreatiewoningen zouden bereiken en er werd zelfs een calamiteitencoordinator opgetrommeld.

De angst zat er in: je kunt blussen, maar wat als het reservoir leeg is? In de duinen haal je niet zomaar ergens water vandaan. Gelukkig ging de wind liggen en kreeg de brandweer meer grip op het vuur. Binnen een uur waren de vlammen gedoofd. Er werd nog geruime tijd nageblust. 

groeten
Team NW9

Gepubliceerd door Erik | Permalink

19 mei 2008

#19-05-08 Softplate

Softplate



Mijn GPS(GPSmap 60csx) is best een lomp ding vergeleken met andere GPS modellen. Lomp staat natuurlijk ook voor sterk, onverwoestbaar etc.
Dat was hij ook zo totdat hij er laatst spontaan mee kapte, vroeger hoorde je dat wel vaker maar eigenlijk was dit probleem opgelost doordat Garmin stukjes schuimrubber achter de batterijcontacten plaatste zodat de batterijen ten alle tijden contact maken.
De reden dat hij er mee stopt is dat de batterijen, door hevig getril, even contact verliezen en dan schakelt de unit uit uiteraard.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken krijgt een GPS veel meer op z'n lazer op de racefiets, op de MTB geeft hij geen kik. Bij mij gebeurde de uitval ook op de racefiets.
Even later brak ook spontaan mijn Garmin-houder af en bungelde mijn GPS aan het koordje(wat ik godzijdank altijd als extra borg om mijn stuur bind) aan mijn stuur.
Thuisgekomen wilde ik dus een nieuwe stuurhouder bestellen. Eigenlijk wilde ik een houder die de GPS boven de stuurpen klemt. Ik ging dus wat fora afstruinen en kwam uiteindelijk, na veel leuke Bob de Bouwer initiatieven, op de website van Softplate terecht.

De softplate GPS houder werkt icm met een RAM mount cradle; een plastic houder waarin je de GPS klemt, deze houder bevestig je weer op de Softplate.
De Softplate is ontwikkeld door 2 MTB vrienden, waarvan 1 industrieel productontwerper is. Mannen uit het veld dus!



Specificatie
De Softplate maakt het mogelijk om een legio aan GPS cradles te monteren op het stuur van een fiets. De softplate is een oersterke maar lichtgewicht oplossing voor mountainbikers, wielrenners en toerfietsers die hun GPS willen gebruiken tijdens fietstochten maar hun investering niet willen blootstellen aan het risico van verlies of beschadiging.
#geschikt voor stuurdiameters 25.4mm en 31.8mm,
#GPS wordt geveerd / schokvrij opgehangen,
#lichtgewicht: 75gr (excl. cradle en GPS),
#zonder gereedschap van uw fiets te verwijderen,
#laat geen onderdelen achter op uw stuur,
#veilig voor carbonsturen,
#dubbel gezekerde bevestiging,
#hoekverstelbaar.

NW9 ervaring
De softplate heb ik besteld bij
sofplate.nl (45 euro excl. verzendkosten)en de RAM cradle bij Waypoint (15 euro excl. verzendkosten) Vooralsnog verkoopt Waypoint alleen RAM cradles voor de etrex en de GPSmap series. Om de RAM cradle op de Softplate te bevestigen heb je nog 2 RVS M4 16mm boutjes, 4 ringetjes en 2 borgmoertjes nodig (bij de Praxis)

Heel simpel monteer je dan de RAM cradle op de Softplate, de Softplate kun je vervolgens heel gemakkelijk en zonder verder gereedschap op je stuur monteren, de klemmen komen aan weerszijden van de stuurpen waardoor de GPS mooi in het midden boven de stuurpen komt te zitten.

Afgelopen weekend heb ik de Softplate uitvoerig getest, 100km op de MTB en 40 op de racer. Wat mij als eerste opviel was de prettige positie van de GPS, midden op je stuur en op de stuurpen. De unit lijkt zo veel kleiner en is prettig af te lezen. Ten tweede de vering van de Softplate, die werkt wonderbaarlijk goed, waar de GPS vroeger nog wel eens rammelde of trilde gaf hij nu geen kik, zelfs toen ik met de racefiets over een klinkerweg ging hoorde ik geen gerammel of getril.
Het wisselen van de Softplate van het ene stuur naar het andere stuur gaat eenvoudig en zonder gereedschap ook van 25.4 naar 31.8 gaat simpel met 2 bijgeleverde adapters.

Conclusie
zoek je een houder die je GPS stevig en trillingsvrij vasthoud bovenop je stuurpen en ook nog zonder gereedschap gemonteerd kan worden dan is de Softplate volgens ons de beste optie op dit moment.



groeten
Team NW9

Gepubliceerd door Erik | Permalink

17 mei 2008

#17-05-08 Fietsen in NHD ongezond?

Fietsen in NHD ongezond?



Best vaak ruik ik de Corus als je door het NHD fietst, ik heb een nogal groot en goed ontwikkeld reukorgaan en soms ruik ik Corus al in de buurt van Egmond Binnen. Dat vind ik best wel hinderlijk, hinder, hinder waar heb ik die term toch eerder gehoord in relatie tot MTBers......?
Het is geen fijne lucht maar echt veel heb ik er nooit achter gezocht, er zal best wel een filtertje of 2 gepasseerd worden voordat de wolken in de lucht geblazen worden; "wolkenfabriek" noemen we Corus altijd als we op de A9 de rookpluimen passeren.
De GGD vindt dat er onderzocht moet worden wat de relatie is tussen het hoge percentage longkanker in de IJmond en de wolken van Corus.
Dat lijkt mij een goede zaak: waar rook is, is...?

Hieronder het artikel uit het Dagblad Kennemerland van zaterdag 17 mei 2008:

Wijk aan Zee-
De GGD Kennemerland vindt nader onderzoek naar de relatie tussen het hoge percentage longkanker in de IJmond en de uitstoot van Corus nodig. Dat verklaart het hoofd algemene gezondheidszorg Peter Kohne in een documentaire van Zembla 'Het gif van Corus', die zondagavond wordt uitgezonden.

Zembla liet haarmonsters van kinderen van drie scholen in Beverwijk en Wijk aan Zee op zware metalen analyseren door de Radboud Universiteit in Nijmegen. Uit het onderzoek bleek dat de kinderen vijf tot veertien maal hogere concentraties chroom hadden dan gemiddeld.

In maart lanceerde de GGD de resultaten van een studie naar kanker in Kennemerland. Het onderzoek toonde aan dat Beverwijkse vrouwen dertig procent meer longkanker hebben dan de gemiddelde Nederlandse vrouw. De ziekte treft de Beverwijkse man ook vaker: twaalf procent. De oorzaak zou gezocht moeten worden in het rookgedrag van inwoners van dit gebied. Een relatie met de aanwezigheid van het staalbedrijf is niet aangetoond, zo stelde de GGD. Daaraan werd toegevoegd dat het kankeronderzoek niet gericht was op oorzaken. De uitkomsten waren gebaseerd op statistieken en literatuuronderzoek.

In de documentaire erkent Kohne dat het onderzoek niet kan uitsluiten dat de uitstoot van Corus met het hoge kankerpercentage te maken heeft. ,,De GGD wil dat de uitstoot van Corus zoveel mogelijk wordt beperkt. Wij zijn ook niet tevreden met de nieuwe vergunning'', zegt Kohne. Tevens geeft hij aan een onderzoek naar de oorzaken van het hoge kankerpercentage in de IJmond te willen doen.

groeten
Team NW9

Gepubliceerd door Erik | Permalink

9 mei 2008

#09-05-08 GPS fietskaart Nederland

Waypoint lanceert binnenkort een GPS fietskaart van Nederland.
Uit de nieuwsbrief van Waypoint het volgende artikel:

Ofschoon we al een tijdje werken aan de fietskaart heeft de aankondiging daarvan toch wat vragen opgeroepen. Daarom, voor de duidelijkheid even een wat uitgebreider verhaal (en, omdat het zo lang is, als laatste punt):

- op dit moment hebben we een, voor onze klanten, gratis fietskaart voor download beschikbaar via www.mywaypoint.nl. Die kaart is zeer beperkt qua dekking; zowel qua regio als qua wegen. Aanvankelijk waren we van plan die kaart heel geleidelijk uit te breiden, maar dat plan is wat veranderd. (Overigens blijft deze kaart in huidige versie gewoon voor download beschikbaar).
- Veranderd is dat we, samen met onze Belgische partner RouteYou, de mogelijkheid hebben gevonden om een echt complete kaart aan te bieden. Feitelijk een wegenkaart, maar met drie belangrijke verschillen:
a. de kaart is uitgebreid met bijna alle mooie, ook vrijliggende, fietspaden.
b. de kaart zal je als fietser zelden of nooit op wegen zetten waar je als fietser niet mag of wilt komen
c. en bovendien: de kaart zal zeer grote voorkeur hebben voor de mooie wegen en paden

De kaart is bruikbaar in alle toestellen van Garmin die zelf routes kunnen uitrekenen (dus naast de outdoor-toestellen ook voor de nuvi's en zumo's).

We verwachten hiermee echt een voor de recreatieve fietser super-product te hebben. Het is zelfs een, ahem, Wereldprimeur!

Wat gaat de kaart kosten?
Er zijn verschillende prijzen:
- in combinatie met aanschaf van een toestel bij Waypoint kost de kaart 19 euro
losse prijs:
- adviesprijs is 85 euro
- bij Waypoint te koop voor 69 euro
- heb je ooit een toestel gekocht bij Waypoint voor 39 euro

En, om teleurstellingen te voorkomen: we hebben de fietskaart aangekondigd op 1 februari 2008 (tijdens de fiets- en wandelbeurs in de RAI); dus de bundelprijs geldt met terugwerkende kracht vanaf die datum. Dus: heb je na 1 februari 2008 een toestel bij WayPoint gekocht kun je de fietskaart aanschaffen voor 19 euro.

En nu de meestgestelde vraag: Wanneer is de kaart leverbaar?
Dat weten we op dit moment nog niet precies; we verwachten eerste helft juni. Zodra meer bekend versturen we een extra nieuwsbrief.

En tijdens de opening dan:
Tijdens de opening is de kaart helemaal klaar, alleen nog niet gereproduceerd. Deelenemers aan de fietstocht kunnen de kaart echter alvast gebruiken, mits het gaat om een toestel met (M)SD geheugenkaart. We hebben dan een 'voorloop-kaartje' klaarliggen met de fietskaart van Overijssel.

En tot slot: speciale actie tijdens de opening: Als je deelneemt aan de openings-fietstocht (en dus ook met de fiets verschijnt ;-) ) kun je de kaart alvast bestellen voor 25 euro!

Groeten
Team NW9

Gepubliceerd door Erik | Permalink

7 mei 2008

#07-05-08 Brommers op MTB parcours

Oefenen met brommer op mountainbikeparkoers

we kwamen gisteravond al 2 van kolere scooters tegen op de Bijdensteinsweg.....het moet niet gekker worden dacht ik toen. Onderstaand artikel slaat alles.......vroegah stapten we als we 16 waren op de eerste beste brommer waar je tegenaan liep en eigenlijk gebeurde er relatief weinig ongelukken. Wat is er aan de hand met de jeugd van tegenwoordig.....of met de regelgeving?
Betekent dit ook dat we straks op donderdagavond kunnen racen tegen puisterige pubers op stinkende scooters?

Alkmaar
Waar nu de mountainbikers nog het rijk alleen hebben, knetteren straks ook brommers en scooters rond. Op het mountainbikeparkoers naast de Alkmaarse wielerbaan kunnen brommerrijders binnenkort terecht om te oefenen voor hun praktijkexamen.

Met de brommer op het terreinfietsparkoers? Dat gaat toch niet, door de modder? Misverstand. Het twee kilometer lange ATB-parkoers is geheel verhard. Beheerder Ton Kramer van het Sportpaleis is al ver gevorderd met de betegeling van de heuveltjes, weggetjes en kombochtjes.

Kramer: ,,Rijden door de modder, dat is het echte veldrijden. Dit is meer om je fiets onder controle te krijgen. Om precies te weten wat je moet doen. In de bocht bijvoorbeeld moet je je trappers niet stil houden. Blijven trappen. Beetje bijremmen, en je vliegt nooit of te nimmer uit de bocht. Bij motoren is dat net zo. En bij brommers en scooters ook. Vandaar dat dit een supergeschikt terrein is voor beginnende scooter- en brommerrijders om je voor te bereiden op het praktijkexamen.''

Volgens Kramer is zowel het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) als de rijschoolbranche gecharmeerd van zijn idee. ,,Van rijinstructeurs hoor ik dat ze liever met die jongens en meisjes oefenen op een afgesloten terrein. In een auto zit er iemand naast je om eventueel in te grijpen. Op een brommer niet, best link om in 1 keer de weg op te gaan met die onervaren gasten.''

Op vrijdag 16 mei (van 19.30 tot 20.30 uur) en op zaterdag 17 mei (van 10.30 tot 11.30 uur) houdt het Sportpaleis open huis. Bij voldoende belangstelling wordt in juni gestart met een vaste trainingsavond

groeten
Team NW9

Gepubliceerd door Erik | Permalink

© mtb noordwest9